| Is dit hem? |
Meer en meer raak je gefrustreerd over de reacties die je krijgt op je sollicitaties.
- Je doet je best om aan een betaalde baan te komen.
- Je zoekt beschikbare (passend of niet) vacatures en solliciteert daarop.
- Je belt naar de recruiter of opdrachtgever voor meer informatie over de vacature.
- Uit de antwoorden blijkt dat de vacature je op het lijf is geschreven.
- Besteed veel tijd aan het schrijven van een motivatiebrief en CV maar krijgt geen ontvangstbevestiging. Overigens net als bij zoveel anderen sollicitanten.
- Weken later krijg je een reactie, je wordt niet uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
- Veel energie verder en niets opgeschoten. Dit is toch om gek van te worden!
Een heel bekende afwijzing is: “iemand anders past beter in het profiel”.
Je krijgt het idee dat je gediscrimineerd wordt op leeftijd (te jong of te oud), op ervaring (teveel of te weinig), etnische achtergrond, op geslacht of op iets anders wat je niet kunt veranderen. Je legt de schuld bij de werkgever.
Maar is dat nou wel terecht?
Wat zou jij als werkgever doen?
Verplaats jezelf eens in de positie van werkgever. Hoe wil je dan behandeld worden?200 sollicitatiebrieven
De werkgever is nu de klant en wil iets kopen en hij wil begrepen worden. Hoe ga je deze klant dan helpen?
1. De klant (de werkgever dus) krijgt meer dan 200 sollicitatiebrieven onder zijn neus. Maar al die
reacties op die vacature vormen ook een probleem. De klant ziet door de bomen het bos niet meer.
Dit vraagt om actie van de kant van de verkoper (sollicitant).
Als sollicitant moet je ervoor zorgen dat je de klant (jouw potentiële werkgever) begrijpt. Zorg dat je
weet wat de klant
belangrijk vindt. Vertel hem in korte bewoordingen waarom jij de perfecte kandidaat bent. Zorg ervoor dat je opvalt!
2. Uit het grote aantal sollicitanten gaat de klant (jouw toekomstige werkgever) slechts 1 kandidaat kiezen die past bij de
functie, het bedrijf, de toekomstige collega’s en het salaris.
Ga netwerken! Een groot aantal van de openstaande vacatures wordt ingevuld via een warm entree. Ben je onder de
aandacht gebracht door een eventueel toekomstige collega dan heb je het filter “toekomstige collega’s” al gepasseerd. Een
eventuele toekomstige collega draagt je tenslotte niet voor niets voor.
Zorg voor warme netwerkcontacten zodat je sneller en makkelijker bij een organisatie binnen komt.
3. Omdat er veel sollicitatiebrieven binnen komen schakelt de klant (jouw toekomstige werkgever) een recruiter in. Wees je
hiervan bewust.
Echter een recruiter heeft ook een beperkte hoeveelheid tijd en budget waarin hij alle werkzaamheden moet doen. De
sollicitatieprocedure is een deel van het werk, niet zijn gehele baan.
Als eerste zal de recruiter alle binnengekomen motivatiebrieven en CV’s scannen. Grofweg gezegd: zonder de 5
belangrijkste woorden die de recruiter wil zien val je af.
4. Omdat taalfouten altijd meer opvallen is het uit den boze om taalfouten te maken in zowel je motivatiebrief als CV. Laat anderen je motivatiebrief en CV lezen.
5. Als verkoper (jij als sollicitant) bel je achter een klant (jouw toekomstige werkgever) aan. Dit om meer inzicht te krijgen in
wat de klant zoekt. Maar bij een recruiter kan dit een probleem zijn. Zeker als het een onervaren recruiter is, die is nog niet
goed in staat de ervaring van de sollicitant goed te matchen met de functie.
6. Zorg ervoor dat je tijd en moeite neemt om extra informatie in te winnen over de vacature en klant (jouw toekomstige
werkgever). Google is een bron van informatie en probeer in contact te komen met mensen die weten waarover ze praten.
Solliciteer niet voor de vorm als je de baan niet echt wilt. Dit kan tegen je werken bij latere sollicitaties waar je de baan wel echt wilt.
7. Elke nee is dichter bij een ja.
Een klant (jouw toekomstige werkgever) is niet verplicht om iets bij jou als verkoper te kopen. Nee heb je en ja kun je
krijgen. Een afwijzing is nooit persoonlijk. Het is een gigantische klus om uit de honderden sollicitanten de beste uit een
kleine voorselectie te kiezen.
Wat kun je doen om wel op te vallen in de grote stapel?
1. Wees creatief in het verzinnen hoe jij degene bent die het verschil maakt, zorg voor een opmerkelijke sollicitatie. Maar
maak het niet te bont, zorg in ieder geval voor een zakelijk CV en bijpassende motivatiebrief.
2. Zorg ervoor dat je in je CV jouw kerncompetenties versterkt.
3. Zorg er ook voor dat jouw CV en motivatiebrief in de smaak valt bij de opdrachtgever.Google je eigen naam
4. Nu je motivatiebrief en CV op orde zijn, google eens op je eigen naam en kijk wat er
naar boven komt. Zo kom je niet voor
onverwachte verrassingen te staan. Besef je dus ook wat je op social media plaatst.
5. Wees vindbaar op LinkedIn en meldt je aan bij groepen die voor jou interessant zijn.
Wees actief op LinkedIn en
discussieer mee en plaats waardevolle inhoud. Recruiters maken dan graag contact
met je om sneller een openstaande vacature in te kunnen vullen.
Je mag me altijd bellen voor meer sollicitatietips of een professionele scan van je CV of motivatiebrief of LinkedInprofiel.
Wil je op de hoogte blijven van de tips over solliciteren, nieuwe layouts en andere activiteiten van CV-opmaat? Geef je dan op voor de nieuwsbrief, via de contactpagina.
Een vriendelijke groet,
Rob Keehnen